Recensie : Talia Hibbert – ‘Get a life, Chloe Brown’

Aantal pagina’s: 370
Taal: Engelstalig
Prijs: € 8,39
Uitgeverij: Piatkus
Extra: Deel 1 uit een driedelige serie, waarbij elk verhaal los gelezen kan worden.

Samenvatting van het verhaal:
Chloe Brown is a chronically ill computer geek with a goal, a plan and a list. After almost – but not quite – dying, she’s come up with a list of directives to help her ‘Get a Life’: – Enjoy a drunken night out – Ride a motorbike – Go camping – Have meaningless but thoroughly enjoyable sex – Travel the world with nothing but hand luggage – And . . . do something bad But it’s not easy being bad, even when you’ve written out step-by-step guidelines. What Chloe needs is a teacher, and she knows just the man for the job: Redford ‘Red’ Morgan. With tattoos and a motorbike, Red is the perfect helper in her mission to rebel, but as they spend more time together, Chloe realises there’s much more to him than his tough exterior implies. Soon she’s left wanting more from him than she ever expected . . . maybe there’s more to life than her list ever imagined?

Mijn mening:
Nog nooit heb ik een verhaal gelezen, waar (nagenoeg) alle hokjes afgevinkt kunnen worden. Maar in dit verhaal was dat wel zo, omdat het alles bevat wat ik in een (new adult) verhaal wil lezen. Het bestaat uit unieke en charmante personages, is geschreven vanuit meerdere perspectieven en bevat de nodige steamy scenes. En daarnaast geeft het de nodige diepgang, door bijvoorbeeld chronisch ziek zijn te benoemen en te beschrijven. En daarmee ook te normaliseren. Er zijn weinig verhalen – althans weinig die ik gelezen heb – waarin een hoofdpersonage chronisch ziek is, en tegelijkertijd op haar eigen manier mee kan doen in de maatschappij.

En daarnaast is er nog een ander onderwerp dat dit verhaal van nog meer diepgang voorziet, waar ik niet te veel op in zal gaan. Ik vond de twist van dit onderwerp erg onverwacht en daardoor zeer sterk. Ik vind het erg sterk van Hibbert dat zij dit onderwerp eens van de andere kant heeft belicht. Een kant die wel degelijk voorkomt in het leven, maar waar een nog veel te groot taboe rond heerst en waar zelden over gesproken wordt. Naar mijn mening had Hibbert hier nog nèt iets meer aandacht aan mogen besteden en dan was het verhaal werkelijk perfect geweest. Nu kwam het vrij laat aan bod in het verhaal en werd er niet de nodige aandacht aan gegeven. En dit is dan ook meteen mijn eerste, grootste en tevens laatste kritiek punt aan dit verhaal.

Kortom:

‘Get a life, Chloe Brown’ is absoluut een aanrader voor iedereen die van mooie, eigentijdse en steamy romans houdt. Ik hoop overigens dat dit boek (en de hele serie) zo snel mogelijk zal worden vertaald en uitgegeven, door een Nederlandse uitgeverij.

Aantal sterren (1/5):

⭐️⭐️⭐️⭐️,8 (4,8) / 5 sterren.

WAT WAS HET MEEST EIGENTIJDSE BOEK DAT JIJ ONLANGS HEBT GELEZEN?

Nog even dit:
Zoals je merkt, ben ik erg enthousiast over dit boek. Dit komt o.a. door alle bovengenoemde argumenten, maar bovenal doordat dit verhaal kleur bevat. Niet alleen in de algemene zin, maar ook letterlijk wat betreft de personages. EIN-DE-LIJK heb ik eens een boek gelezen, waarbij de twee hoofdpersonages van verschillende achtergronden komen en verschillende huidskleuren hebben. Ik denk dat het gebrek aan diversiteit hetgeen is wat ik het meest mis en wat mij enorm stoort, aan de meeste verhalen van tegenwoordig. En het gebrek aan representatie van de maatschappij, in de personages.

Veel te vaak lees ik nog steeds verhalen, waarin enkel witte personages voorkomen. Een boek is voor mij altijd een ontsnapping aan de wereld geweest, waarin ik helaas zelden mezelf kon identificeren met personages op basis van bijvoorbeeld hun uiterlijke kenmerken. Dus ben jij een auteur en ben je momenteel bezig met het schrijven van jouw verhaal? Denk dan ook eens na over zaken als diversiteit. Heeft jouw hoofdpersonage een partner? Laat deze eens van een andere afkomst zijn of van hetzelfde geslacht. Jouw taak als auteur is niet alleen om ervoor zorgen te dat je een mooi verhaal schrijft, maar ook om een inclusief verhaal te schrijven. Voor iedereen, wit, bruin, zwart, hetero of homoseksueel. Het kan een uitdaging zijn, dat begrijp ik. Maar wel een uitdaging die de moeite waard is toch?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.